Jana Juráňová- Ježibaby z Novej Baby (recenzia)

Autor: Pavol Hudák | 1.4.2012 o 17:20 | (upravené 1.4.2012 o 18:16) Karma článku: 3,89 | Prečítané:  509x

Na Slovensku vyšlo množstvo kníh pre deti. Klasické detské rozprávky hovoria o vílach a škriatkoch, o princeznách a drakoch, či kráľovstvách a princoch, alebo o zlých ježibabách. Kniha Jany Juráňovej Ježibaby z Novej Baby, ktorá je určená detskému čitateľovi, rozpráva tiež o ježibabách. Na prvý pohľad nič zvláštne ,lenže Juráňová píše o dobrých Ježibabách. Mariga, Friga a Triga sú tri sestry, ktoré boli dcérami ježibaby. Ako malé dievčatá robili veľa zlého, nechodili do školy a vystrájali všelijaké zbojstvá. Jedného dňa ich mama mala toho dosť, a kvôli ich dobru, premenila tri svoje dcéry na lipy.

Po tisícke rokov sa dievčatá premenia späť, lenže už do súčasného sveta. Uvedomia si svoju vinu a snažia sa konať dobro. Usadia sa na sídlisku Nová Baba, kde si postupne získajú obľubu a podporu všetkých obyvateľov. Postupne v Novej Babe vykonávajú mnoho dobra. Naučia vodičov dávať prednosť chodcom, zabránia výstavbe benzínovej pumpy, či naučia obyvateľov správne spracovávať odpad. To všetko pomocou kúziel a čarov, ktoré používajú veľmi zodpovedne.
Kniha je určená deťom. K tomu je prispôsobená aj štylistika knihy. Autorka používa jednoduché vety, alebo krátke súvetia. Využíva málo postáv s jednoduchými detskými menami.  Tiež vhodne zapracovala do knihy aj jednoduché riekanky, ktoré sú väčšinou ako zaklínadla malých stríg. „Nezastaneš tam kde treba, auto bude ako zebra, nech to platí do večera, čáry máry fuk!"
Príbeh je  vystavaný jednoducho, ale pre detského čitateľa pútavo. Autorka do deja šikovne zakomponovala aj vysvetlenia rôznych pojmov. Napríklad, keď ježibabky riešia nezodpovedných vodičov, vysvetľuje čitateľovi čo je zebra, prečo vodiči by mali dávať chodcom prednosť... . Alebo poučne pôsobia pasáže, kde vysvetľujú školákom ako sa majú správať v lese. Poučovanie nepôsobí nijako moralizujúco, či direktívne, ale je priateľsky včlenené do dejovej línie.
Vizuálna stránka knihy je spravená pútavo. Obal je pestrofarebný s detskými kresbami, podobne čitateľ nájde detské kresby aj vnútri knihy.  Písmena sú veľké, čo je pre začínajúcich čitateľov vhodné.
V diele však možno absentuje zápletka príbehu. Recipient diela môže mať občas pocit, že spisovateľka podceňuje detského čitateľa. Akoby občas podceňovala detskú inteligenciu a snažila sa všetko vysvetliť. Napríklad keď vysvetľuje deťom, že čo za zvieratko je zebra, alebo netopier. Dej knihy tiež môže detskému čitateľovi ponúkať dojem, že vo svete ide všetko ľahko. Ježibabky  v podstate nemuseli vyvíjať žiadnu väčšiu snahu na konanie dobra, všetko išlo pomocou čarou. Na druhej strane talenty, ktoré majú, vedia použiť pre rozvoj spoločnosti.
Kniha po formálnej stránke je vhodná pre začínajúceho detského čitateľa. Po obsahovej stránke je však dosť plytká, aj keď so zaujímavým dejom. Existujú aj kvalitnejšie a krajšie diela pre detského čitateľa ako je kniha Ježibaby z Novej Baby.

Maďari si nemajú z čoho vyberať, preto prežíva Bugár

Maďarskí voliči sú čoraz apatickejší a hľadajú alternatívu.