Manipuluje niekto s číslami?

Autor: Pavol Hudák | 14.1.2013 o 11:23 | Karma článku: 9.88 | Prečítané  1464-krát

Počas víkendu boli v Paríži masové protesty proti manželstvám homosexuálov a proti tomu, aby si homosexuálne páry mohli adoptovať deti. Lenže informácie o počte ľudí v uliciach sa líšia. To čo považujú francúzske a zahraničné média za stovky tisíc protestujúcich, naše média považujú za niekoľko desaťtisíc. Niekto tu potom zavádza.

Naše média informovali o desiatkach tisíc protestujúcich  proti manželstvám medzi homosexuálmi, ktoré sa uskutočnili v Paríži tento víkend. http://www.webnoviny.sk/svet/francuzi-protestovali-proti-homosexual/578913-clanok.html

Hospodárske noviny napísali, že išlo o vyše 100-tisíc protestujúcich. Nezabudli však článok postaviť na tom, že protesty boli za zavedenie manželstiev medzi ľuďmi rovnakého pohlavia, ktoré boli menšie a táto informácia bola len okrajová.

http://hnonline.sk/svet/c1-58978730-francuzi-protestovali-za-zavedenie-homosexualnych-manzelstiev

Denník sme má zasa v titulku informáciu: „Stotisíce ľudí demonštrovali v Paríži proti homosexuálnym manželstvám". V samotnom článku sa už však píše: „Desiatky tisícok Francúzov vyšli v nedeľu do ulíc v Paríži, aby demonštrovali proti plánovanému povoleniu homosexuálnych manželstiev v krajine." To asi, aby si čitateľ vybral.
http://www.sme.sk/c/6665306/stotisice-ludi-demonstrovali-v-parizi-proti-homosexualnym-manzelstvam.html#ixzz2HwUDOKTH

Lenže zahraničné spravodajstvo informovalo o stovkách tisíc. Podľa Le monde polícia tvrdí, že protestovalo 360-tisíc ľudí, organizátori hovoria o 800-tisíc.
Aj  podľa videa na stránke francúzskeho denníka Le monde vidno, že v uliciach bolo určite viac ako 100-tisíc ľudí.

http://www.lemonde.fr/societe/article/2013/01/13/les-manifestants-contre-le-mariage-gay-satisfaits-l-elysee-reste-ferme_1816382_3224.html

Agentúra Reuters tiež hovorí o niekoľko stotisíc protestujúcich.

http://www.reuters.com/article/2013/01/13/us-france-gaymarriage-idUSBRE90B0IL20130113

Z toho vyplýva, že buď tu na Slovensku niekto úmyselne manipuluje s číslami, alebo urobil niekto chybu pri preklade, dúfam, že nie úmyselne, a všetky denníky vzali túto informáciu  zo slovenských tlačových agentúrs chybou prekladu, bez toho, aby to overili ešte z iného zdroja. Za zamyslenie stojí najmä správa zo SME, kde titulok a text vravia niečo iné. Niekoľko desiatok tisíc ľudí môže byť aj 20-tisíc, aj 90-tisíc. Niekoľko stoviek tisíc môže byť aj 300-tisíc aj 800-tisíc. Niekomu sa to môže zdať nepodstatné koľko ľudí tam bolo, ale ináč vyznieva informácia o proteste, kde je 300-tisíc ľudí a ináč, kde bolo 10-tisíc, alebo 20-tisíc. Nejde ani tak o čísla, ako o to, že toto je typický príklad toho ako sa dá krásne v médiach manipulovať s číslami. A nie len s tými, koľko ľudí bolo na proteste, ale podobne sa to dá aj s preferenciami politických strán, so sumami pri rôznych tendroch a cenách, s rôznymi percentami pri raste inflácie, cien, nezamestnanosti a podobne.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Fico sa vrátil s Mečiarovým duchom

Uvoľnený premiér prevzal slovník Vladimíra Mečiara. Tvrdí, že vo voľbách bojoval s tretím sektorom.

KOMENTÁRE

Fico sa pýta, prečo by mal odísť. Nech sa páči, odpoveď

Ako vraví, má mimoriadne rozviazané ruky a cíti sa teraz úplne slobodne.

TECH

Ukázali, čo by ste zažili pri jazde hyperloopom z Bratislavy do Viedne

Jej vplyv na telo je stále len hypotézou.


Už ste čítali?